Yazı Detayı
05 Şubat 2019 - Salı 11:23
 
ÇOCUKLUK ÇAĞINDA OBEZİTE-1
Nadide Gizem TARAKÇI
eposta@gmail.com
 
 

 

ÇOCUKLUK ÇAĞINDA OBEZİTE-1

 

 “YİYECEĞİMİZ BİZİM İLACIMIZ OLMALIDIR, İLACIMIZ İSE YİYECEĞİMİZ.”

Çocukların sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazanmalarında ve hareketsiz yaşamdan uzak durmalarında aileler kilit noktasıdır.  Ailenin beslenme bilgisi, evde yenen yemeklerde kullanılan yiyecekler çocuğun beslenme alışkanlıklarının oluşmasında örnek teşkil etmektedir. Bunun yanında ailenin hareketsiz bir yaşama sahip olup olmaması örneğin televizyon izlemeye ayırdığı süre çocuklarının yaşam biçiminin temelini oluşturmaktadır. Bütün bunlar çocuklarının ileride normal kilolu veya şişman olmalarına katkıda bulunmaktadır. Çocukluk döneminde salgın olarak görülmeye başlayan şişmanlığı önlemek için aileleri rolü yadsınamayacak bir gerçektir. Ailelerin obeziteyi önlemeleri için yapılması gereken müdahaleler üç basamağa ayrılabilir. İlk olarak, bütün aile bireyleri örnek davranışlar sergilemelidir. İkinci olarak, sağlıklı beslenen ve düzenli fiziksel aktivite yapan kişilerin kazanımları çocuğa açıkça gösterilmelidir. Son olarak çocukta en fazla düzeyde davranış değişikliği yapmak için ailelere pozitif pekiştirme gibi bazı taktikler öğretilmelidir.

Çocuğun Gelişiminde Ailenin Rolü

Çocuğun gelişim dönemi anne karnında başlamak üzere üç farklı zaman bölümüne ayrılmış ve bu dönemlerde ailenin çocuk üzerindeki etkisine bakılmıştır. Bu dönemler; hamilelik, erken bebeklik (yürümesinden okula başlayıncaya kadar geçen süre) ve ergenlik dönemi olarak ayrılmaktadır.

Bebek daha anne karnında iken annenin yapmış olduğu yanlış uygulamalar bebeğin çocukluk ve daha sonraki dönemlerinde şişman olması için risk oluşturmaktadır. Annenin hamileliği boyunca fazla veya yetersiz beslenmesi, yüksek tansiyon, gestasyonel diyabet (hamilelik boyunca yanlış beslenme alışkanlıklarına bağlı olarak özellikle karbonhidrat tüketiminin arttırılması, aşırı kilo alınması ve sonuçta annenin diyabet olması genellikle gebeliğin 20. haftasında ortaya çıkar) olması çocuğun yaşantısında risk oluşturmaktadır. Özellikle annenin gestasyonel diyabet olması çocuğun şişman olmasında büyük bir risk faktörüdür. Bu yüzden hamileliği boyunca diyabet olmaması için anne iyi takip edilmelidir. Bebeklik döneminde kazanılacak beslenme alışkanlıkları yetişkinlik dönemine taşınacağı için bu dönemde de ailelere büyük görevler düşmektedir. Yapılan birçok çalışmada anne sütü ile beslenen bebeklerin biberonla beslenen bebeklere göre şişmanlığa yakalanma riskinin daha düşük olduğu görülmüştür. Anne sütü alan bebekler daha düzenli bir şekilde ihtiyacı olan kadar beslenir, annesini emerken enerji harcar, biberonla beslenen bebekler ise daha kolay besine ulaşır ve ihtiyacından fazlasını tüketir. Bu dönem alışkanlıkların kazanılmaya başlandığı zamandır. Aileler çocuklarına sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivite yapma alışkanlıklarını bu dönemde kazandırabilirler.

Aileler ve Sağlıklı Beslenme Alışkanlıkları

Çocuklar tatlı ve tuzlu tatları severken acı ve ekşi tatlardan hoşlanmazlar. Boş enerji kaynağı olan yiyecekleri tüketmeye eğilimlidirler. Fakat yapılan araştırmalarda gösteriyor ki çocuklara sürekli olarak verilen yiyeceklerle istenilen davranış değişikliğini yapmak mümkündür. Okula başlamadan önceki dönemde çocukların yedikleri yiyecekleri aileleri belirlemektedir. Eğer bu dönemde aileler çocuklarına sebze ve meyveyi tüketme alışkanlığı kazandırırlarsa daha sonraki dönemlerde çocukların bu alışkanlıklarını değiştirmeleri mümkün değildir. Ayrıca çocuğun sebze ve meyveyi neden ve ne kadar miktarda yemesi gerektiği kendisine açıkça anlatılmalıdır. Gerekli olan bilgiler çocuğa verildikten ve alışkanlıklar kazandırıldıktan sonra yemek tercihleri çocuğa bırakılıp ne tükettiği takip edilmelidir. Yapılan araştırmalar gösteriyor ki ailelerin sürekli çocuğun yediklerine karışması, müdahale etmesi çocukta boş enerji kaynağı olan yağlı yiyeceklere yönelmeyi arttırmaktadır. Bir diğer önemli noktada aile bireylerinin özellikle de annenin nasıl beslendiğidir. Eğer anne ve babanın aşırı yemek yeme alışkanlıkları varsa bir süre sonra çocuklarda da bu davranışın geliştiği gözlemlenmektedir. Okul öncesi dönemde evde tüketilen yiyecek ve içeceklerin çeşidi de kilo alımını etkilemektedir. Şeker içeren içeceklerin, meyve sularını tüketilmesi ağırlık artışına sebep olmaktadır. Uzun süre takipli yapılan bir çalışmada meyve suyu tüketimi ve şişmanlık arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken, 2-5 yaş arası çocuklarda yapılan bir başka çalışmada günde fazladan üç bardak meyve suyu tüketen çocukların tüketmeyenlere oranla daha şişman oldukları görülmüştür. İki üç yaş arası çocuklara yapılan başka bir çalışmada ise şekerli içecek tüketen çocukların ileride şişman olmaya meyilli oldukları görülmüştür.

 
Etiketler: ÇOCUKLUK, ÇAĞINDA, OBEZİTE-1,
Yorumlar
Diğer Yazılar
RAMAZAN AYINDA BESLENME
DOĞURGANLIĞI ARTIRAN BESİNLER
DAHA SIKI BİR VÜCUDA SAHİP OLMAK İÇİN NE YAPILMALI?
ÖĞRENCİLİK HAYATINDA BESLENME
ÇOCUKLUK ÇAĞINDA OBEZİTE-2
BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİ GÜÇLENDİRMEK İÇİN NE YAPILMALI?
TAM TAHILLI EKMEĞİN FAYDALARI
YEDİKÇE ACIKTIRAN 5 BESİN
STRES DURUMUNDA TERCİH EDİLMEMESİ VE EDİLMESİ GEREKEN YİYECEKLER
POPÜLER DİYETLERİN BİLİNMEYEN ZARARLARI
MUTLULUK KAYNAĞI KIRMIZI BİBER
BEREKETİN SEMBOLÜ: AŞURE
KIRMIZI BİBERİN SAĞLIK ÜZERİNE ETKİLERİ
ÇOCUĞUNUZUN BESLENME ÇANTASINDA NELER OLMALI?
SÜT İÇMEK İÇİN 6 NEDEN
KURBAN BAYRAMI'NA ÖZEL BESLENME ÖNERİLERİ
DONDURMANIN SAĞLIK ÜZERİNE ETKİLERİ
YAZ SICAKLARINDA NASIL BESLENİLMELİ?
KARPUZ-PEYNİR İKİLİSİNE DİKKAT!
KARPUZ TÜKETMEK İÇİN 6 GÜZEL NEDEN
MADEN SUYU TÜKETİMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR!
GIDA ALERJİLERİNİZİ DİKKATE ALMALISINIZ!
HANGİ MEVSİMDE HANGİ MEYVE VE SEBZELERİ YEMELİYİZ?
ŞEFTALİNİN SAĞLIK ÜZERİNE ETKİLERİ
RAMAZAN BAYRAMI’NDA NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
YAZA FORMDA GİRMEK İSTEYENLER DİKKAT!
SİNDİRİM PROBLEMİ OLANLAR DİKKAT!
KİRAZIN SAĞLIK ÜZERİNE ETKİLERİ
RAMAZAN AYI İÇİN BESLENME ÖNERİLERİ
MAYIS AYINDA TÜKETİLEBİLECEK SEBZELER
YANLIŞ BESLENME ALIŞKANLIKLARINI DEĞİŞTİRMENİN YOLLARI
YAZA FORMDA GİRMEK İÇİN 6 FİT ÖNERİ!
TROİD HASTALARI İÇİN BESLENME ÖNERİLERİ
ÇİLEĞİN SAĞLIK ÜZERİNE ETKİLERİ
YEME HIZINIZI YAVAŞLATIN!
NEDEN İYOTLU TUZ?
ZERDEÇAL YAĞININ SAĞLIK ÜZERİNE ETKİLERİ
KİLO ALDIRAN MASUM HATALAR!
KULAKTAN DOLMA BİLGİLERLE DİYET YAPMAYIN
KAHVALTI ÖĞÜNÜNÜ ATLAMANIN KİLO ALDIRMA SEBEPLERİ
HER DERDE DEVA: HURMA
ALTIN DEĞERİNDE BESİN: KEREVİZ
GEBELİKTE BULANTIYI AZALTMANIN 15 YOLU
BAĞIŞIKLIĞI GÜÇLENDİREN BESİNLER
GECE UYKUSU NE KADAR ÖNEMLİ?
YİYECEKLERDE GİZLİ TUZLARA DİKKAT
YANLIŞ BESLENME ALIŞKANLIKLARINI DEĞİŞTİRMENİN YÖNTEMİ
YENİ BİR YIL YENİ BİR SİZ!
YİYECEK ALIŞVERİŞİNİ YEMEK ÖNCESİ YAPMAYIN!
KAS KRAMPLARINI ÖNLEYİCİ ÖNERİLER
SEBZE-MEYVE SATIN ALIRKEN DİKKAT!
YATMADAN ÖNCE YOĞURT TÜKETMEK ZAYIFLATIR MI?
AÇLIĞI BASTIRMANIN 5 ANAHTAR KURALI
KANSERE KARŞI BİR AVUÇ NAR!
GEBELER, EMZİREN ANNELER, ÇOCUKLAR, SPORCULAR VE KİLO ALMAK İSTEYENLER İÇİN: BOZA
KALP DOSTU 7 BESİN
ALZHEİMER DÜŞMANI: RESVERATROL
SAĞLIKLI YAŞAM
Öne Çıkanlar
Ulusal Gazeteler
Bu Haftaki Sayımız
Alıntı Yazarlar
Anketler
Haber sitemizi nasıl buldunuz ?
Sayfalar
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
1
Sivasspor
21
0
2
3
6
11
2
Fenerbahçe
20
0
3
2
6
11
3
Trabzonspor
19
0
2
4
5
11
4
Alanyaspor
19
0
2
4
5
11
5
İstanbul Başakşehir
19
0
2
4
5
11
6
Galatasaray
19
0
2
4
5
11
7
Yeni Malatyaspor
18
0
3
3
5
11
8
Beşiktaş
18
0
3
3
5
11
9
Gaziantep FK
15
0
4
3
4
11
10
Çaykur Rizespor
14
0
5
2
4
11
11
Göztepe
13
0
4
4
3
11
12
Konyaspor
13
0
4
4
3
11
13
Kasımpaşa
12
0
5
3
3
11
14
Denizlispor
11
0
6
2
3
11
15
Antalyaspor
11
0
6
2
3
11
16
Gençlerbirliği
10
0
5
4
2
11
17
MKE Ankaragücü
9
0
6
3
2
11
18
Kayserispor
7
0
6
4
1
11
Arşiv
Haber Yazılımı